Druk aan de slag. - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Jouke Elsinga - WaarBenJij.nu Druk aan de slag. - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Jouke Elsinga - WaarBenJij.nu

Druk aan de slag.

Door: Jouke

Blijf op de hoogte en volg Jouke

06 Juli 2009 | Verenigde Staten, San Diego

Op het moment dat ik deze blog schrijf heb ik al weer twee weken les achter de rug. De lessen beginnen hier om 7.00 uur, van maandag tot en met zaterdag. Het is mij eerlijk gezegd een raadsel waarom deze tijd uitgekozen is voor de start van de lessen. Hoe dan ook, ik begin er langzamerhand aan de wennen om om 5.45 uur op te staan.

In deze eerste fase van de opleiding zijn we bezig om het PPL the halen. Dat staat voor private pilot licence, met andere woorden: het sportvliegbrevet. Naast de theorie zijn we natuurlijk ook begonnen met het vliegen! En dat is super! We vliegen ongeveer drie keer per week, ik heb er nu dus zes lessen op zitten. Mijn eerste les was verre van leuk, ik had namelijk behoorlijk wat last van luchtziekte. Op dat moment gingen er wel even wat doemsenario’s door mijn hoofd, stel je voor, een piloot met luchtziekte, dat gaat niet werken. Mijn instructeur vertelde me dat ongeveer de helft van de studenten daar in het begin last van hadden en dat het vanzelf overgaat. Dat was natuurlijk een geruststelling, maar toch zat het me niet lekker, want tja, wie garendeerd me dat het bij mij ook over gaat? Gelukkig had mijn instructeur gelijk, al in de tweede les had ik nergens last meer van.

Het vliegen is een welkome afwisseling op de theorielessen. Tot nu toe zijn we met de basis vlieg manoeuvres bezig. Dalen, stijgen, bochtjes draaien, slow flight, stalls en proberen te landen. Het gaat allemaal redelijk goed, maar ik ben niet helemaal tevreden. Ik heb zes lessen gehad, dus dan kan je natuurlijk niet verwachten dat alles perfect gaat, aan de andere kant wil ik ook niet tevreden zijn met een vlucht waarvan ik weet dat ie niet perfect was. Maar oefening baart kunst en er staan nog 194 uurtjes vliegen op het programma.

Ik moet zeggen dat het echt wennen is om met vier man op een kleine ruimte te leven, je kunt je moeilijk even terugtrekken. Gelukkig zijn het allemaal geschikte gasten. Ik ervaar het wel echt als een voorrecht om hier te leren vliegen. Het landschap is hier geweldig mooi. Het is werkelijk prachtig langs het strand van de oceaan, over de stad en over de woestijn te vliegen. Dat zijn kippenvelmomenten/kippevelmomenten. Tja, spelling en grammatica zal waarschijnlijk nooit mijn sterkste vak worden.

Groeten,
Jouke.

PS, de foto’s bij het strand zijn nog van voordat de cursus begon…..

  • 06 Juli 2009 - 07:36

    Joanne Te Lindert:

    Ha Jouke,
    Dat is wel erg vroeg om te beginnen met de lessen.
    Meestal draai ik me dan nog een keertje in m'n bed om......
    Ik zal dan aan je denken misschien helpt het.
    Maar tot hoe laat gaan de lessen door?
    De vliegfoto's zien er mooi uit. Als je nog eens passagiers nodig hebt, ik houd me aanbevolen!
    Succes met alles en tot mails.
    Groeten van ons allen.

  • 06 Juli 2009 - 07:47

    Geert:

    Gast, wat heb je nou voor bril? Goed te horen dat je het naar je zin hebt. Freya en ik vertrekken vandaag ook weer. Het was mooi in NL, maar nu toch weer terug naar ZA!

  • 06 Juli 2009 - 08:28

    Janine:

    Hey Jouke,

    Fantastisch die vliegfoto te zien, ontzettend mooi. Hier op het werk goed, met HJ en Senna ook, groten van ons!


  • 06 Juli 2009 - 10:00

    Willemijn:

    wow, prachtig daar joh!

  • 06 Juli 2009 - 13:57

    Cochabambina:

    Douk!! Toffe foto´s, dat garandeert wat!! ;)...tsja, fijn dat je zelf over je spelling begint... Enjoy!!! We spreken elkaar vast weer een keertje voordat je om 21:00 in bed ligt :D... Chau!!

  • 06 Juli 2009 - 16:30

    Ruth:

    Oh bah luchtziekte... nou gelukkig hoef je geen zakkie mee...!
    Groetjes enne voor zes uur opstaan is wel errug vroeg hoor... pfff!

  • 06 Juli 2009 - 18:38

    Esther:

    Wow, ziet er hartstikke vet uit daar! Mooi uitzicht en hoe vet om zo in de cockpit te mogen zitten (moet ook wel als je vliegt natuurlijk haha). Op de foto in de klas zie je er wel een beetje slaperig uit hoor! :)

  • 06 Juli 2009 - 19:17

    Willem Elsinga:

    Dag Jouke,(laat ik je eens gelijk geven)
    inderdaad, spelling wordt nooit je sterkste punt. 'Wie garandeert me[..]' moet namelijk met een t. Maar je hebt hier wel goede sporen achter gelaten in het Nederlandse. Een goede kennis van je heeft dank zij jouw werkzaamheden een erkenning gekregen van de overheid (ik noem op dit publieke domein geen namen, je kunt wel raden wie..TW). Het vlieggebeuren ziet er wel leuk uit..had ik vroeger ook graag gewild.. maar ja, je kunt niet alles hebben in het leven. Veel succes daar en zorg dat je op de goede plek daalt...

  • 07 Juli 2009 - 06:25

    Dirk:

    Ha Jouke,

    De meeste piloten zijn wel iets bruiner dan jij. Je moet nog een beetje bij bruinen. Met dat zonnetje daar moet dat wel lukken. En je moet ook zo'n snor nemen als die keren naast je in de klas. past goed bij die bril.
    Succes nog en groetjes

  • 07 Juli 2009 - 10:07

    Jelte:

    Jouke is hartstikke bruin :D, hij heeft de witbalans van zijn camera gewoon niet goed staan....

  • 07 Juli 2009 - 15:07

    Erikita:

    heej lieve broer!

    leuk om je blog te lezen. ik heb ook mijn 3 vluchten erop zitten en ben weer in ermelo aangekomen. veel succes met alles daar,

    lieve groet!

    ps... troostje: ben niksniet bruin na 6 maanden zomer...

  • 08 Juli 2009 - 09:32

    Stefan:

    Goed bezig met dat vliegen! Beter dan hier met je auto in de file te staan.

    Ik ben het met dirk eens dat je echt een snor moet nemen om een echte piloot te worden! 6 dagen in de week is de moeite, slavendrijvers...

  • 05 Augustus 2009 - 09:12

    Gertjan:

    Waar blijft de juice!? Ik wil actiefoto's en indianenverhalen!

  • 01 September 2009 - 22:53

    Henrike (tante):

    Ha die Jouke, nou je bent de enige die op onmogelijke tijden wakker moet zijn, om de tijd hier op de Slingelandse icu te doden ben ik maar eens op zoek gegaan naar je blog, leuk om je verhalen te lezen en ga het nu ook trouw volgen. Een hele goede tijd en veel vliegplezier daar. Groetjes uit de Achterhoek

  • 05 Oktober 2009 - 21:25

    Wildenbeest:

    Bij ons is het nog 5 okt. dus nog gefeliciteerd met je verjaardag. Laat je nog eens wat van je horen??
    Succes met alles. Groetjes vanuit Yzerlo

  • 06 Oktober 2009 - 07:00

    Geert:

    Elsinga! Ben een beetje laat, maar hoop dat het bij jou nog wel 5 oktober is!

    Van harte gefeliciteerd en groeten uit Zuid-Afrika

  • 06 Oktober 2009 - 10:18

    Joanne Te Lindert:

    Hallo Jouke,

    Een dag te laat maar nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
    Hoe is het verder met je, kunnen we al een vliegreisje bij je boeken?
    Succes met alles en tot ziens.

    Familie te Lindert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, San Diego

Mijn vliegopleiding bij EPST

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2010

Goodbye California

08 December 2009

Ondertussen in San Diego

06 Juli 2009

Druk aan de slag.

20 Juni 2009

De eerste week in San Diego
Jouke

Actief sinds 20 Juni 2009
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 19548

Voorgaande reizen:

11 Juni 2009 - 11 Juni 2009

Mijn vliegopleiding bij EPST

Landen bezocht: